BAB 2 : DIET

PENGENALAN

           Pemakanan seimbang  bermaksud pengambilan makanan yang harus diambil oleh kita bagi memastikan tubuh badan seseorang itu sentiasa berfungsi dengan normal dan sihat. Kita mestilah banyak mengambil makanan yang terdiri daripada sayur-sayuran dan buah-buahan,protein serta bijirin dalam kuantiti yang banyak berbanding makanan yang mengandungi lemak dan berminyak.

Kepentingan pemakanan yang seimbang :

i. Tenaga makanan yang mencukupi
ii. Karbohidrat, protein dan lemak secara optimum.
iii. Kandungan fiber yang mencukupi
iv. Kandungan bahan galian, vitamin dan asid lemak.

Kumpulan makanan :

Makanan ini terdiri dari tiga kumpulan iaitu :

-1.makanan yang memberi tenaga.

Makanan lain yang menghasilkan tenaga juga boleh didapati dari  jenis bijirin seperti jagung, gandum, beras, bali, ubi keledek, keladi, ubi kayu, kentang dan lain-lain.

2 .Menjauhi dari penyakit.

-Pengambilan makanan yang meliputi sayur-sayuran dan buah-buahan dalam kuantiti yang banyak dapat mebekalkan nutrien yang baik seperti vitamin,mineral,serat dan banyak lagi kelebihannya.

-3.membina sel-sel dan tisu tubuh.


-Punca protein adalah daripada ikan, ketam, kepah, sotong, ayam, itik, dan lembu. Kekurangan sumber protein boleh membantutkan pertumbuhan seseorang termasuk pembentukan otot. Kekurangan protein juga mempengaruhi pembentukan darah dan ini menyebabkan badan menjadi lesu.

Advertisements

Leave a Reply

Fill in your details below or click an icon to log in:

WordPress.com Logo

You are commenting using your WordPress.com account. Log Out / Change )

Twitter picture

You are commenting using your Twitter account. Log Out / Change )

Facebook photo

You are commenting using your Facebook account. Log Out / Change )

Google+ photo

You are commenting using your Google+ account. Log Out / Change )

Connecting to %s

%d bloggers like this: